top of page

Avgjort

Støtter du regjeringens forslag til endringer i opptaksreglene for høyere utdanning?

Regjeringen legger frem forslag til endringer i reglene for opptak til høyere utdanning for å få folk raskere i gang med studier, raskere ut i jobb og sikre rekruttering til viktige profesjoner. Forslaget bygger på opptaksutvalgets utredning, NOU 2022:17, og høringsinnspill. Over 130 000 personer søker høyere utdanning årlig gjennom samordna opptak, og regjeringen mener at et forståelig, forutsigbart og rettferdig opptaksregelverk er nødvendig for å fordele de 62 000 studieplassene på en rettferdig og effektiv måte. Hovedmålet er at opptaksmodellen skal være rettferdig, enklere og mer forståelig, gi nye sjanser til søkere og sørge for at flest mulig kommer raskt i gang med høyere utdanning og ut i arbeid. Endringene foreslås innført tidligst fra 2027.

OBS: Dette forslaget kan bryte med våre grunnverdier
Likeverd
Likeverd

Forslaget om å fjerne nivåkravene for sykepleierstudiet og åpne for dispensasjon for nivåkrav i lærerutdanningen kan føre til at studenter med lavere faglig utgangspunkt får adgang til disse studiene. Dette kan oppfattes som urettferdig av andre søkere som har oppnådd høyere karakterer, og dermed bryte med prinsippet om likeverd.

Frihet med ansvar
Frihet med ansvar

Forslaget om å beholde tilleggspoeng for realfag og førstegangstjeneste, men fjerne andre tilleggspoeng, kan begrense friheten til søkere som har valgt andre veier for å kvalifisere seg til høyere utdanning. Dette kan oppfattes som en innskrenkning av deres frihet til å velge utdanningsløp basert på egne interesser og styrker.

Forslag

Stortinget ber regjeringen gjeninnføre kravet om karakteren fire i matematikk for å komme inn på lærerutdanningen.

Stortinget ber regjeringen fjerne nasjonale nivåkrav på lærarutdanninga, i tråd med tilrådinga frå opptaksutvalet.

Stortinget ber regjeringen fastsette realfagspoeng ved opptak til høyere utdanning, slik at de særlig fremmer full fordypning i fag som matematikk og fysikk.

Stortinget ber regjeringen fastsette et opptaksregelverk der tilleggspoeng for fremmedspråklig fordypning gir tilsvarende uttelling som ved realfag.

Stortinget ber regjeringen fastsette et opptaksregelverk der fullført folkehøyskole med ett skoleår, gis tilsvarende tilleggspoeng som ved avtjent førstegangstjeneste.

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer i opptakssystemet for høyere utdanning, slik at universiteter og høyskoler kan ta inn nærmere angitte kvoter av studenter basert på andre kriterier og kvalifikasjoner enn kun rangering etter karakterer.

Stortinget ber regjeringen setja i gang ein heilskapleg gjennomgang av privatistordninga og bransjen med privatskular knytt til denne.

Stortinget ber regjeringen om å fastsette kvoter ved opptak til sykepleierutdanningene og legeutdanningene ved universiteter og høyskole i sørsamiske områder ved at det settes av minst to plasser til studenter med samisk bakgrunn som behersker sør-samisk.

Positive konsekvenser

Helse
Bedre og rettferdig opptaksregler kan sikre tilstrekkelig rekruttering av viktige helsepersonell som sykepleiere og leger.
Medvirkning
Enkelte forslag, som kvoter for søkere med samisk kompetanse, sikrer bredere medvirkning i utdanningssystemet.
Tilhørighet
Økt mulighet for flere til å få utdanning kan bidra til en mer inkluderende og støttende samfunn.
Utdanning
Rettereferdigere og mer forståelig opptaksregelverk kan gi flere mulighet til å få høyere utdanning og forbedre deres kvalifikasjoner.
Økonomi
Flere kommer raskere i gang med utdanning og raskere ut i jobb, noe som kan bidra til økonomisk vekst og lavere arbeidsledighet.

Negative konsekvenser

Kommentarer
Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Legg til en vurdering*
Share Your ThoughtsBe the first to write a comment.
bottom of page